Belettering of bestickering van ramen of van een etalage reclame of publiciteit die een klant of bezoeker overhaalt om een winkel, showroom van een firma, organisatie of vereniging te bezoeken, of die de juiste informatie verschaft over de organisatie.
Door de uitgebalanceerde mix tussen uitgesneden tekst, beelden en logo’s bij de entree van de zaak trekt deze reclame de aandacht van de voorbijgangers en creëert dit de sfeer die de huisstijl wil uitstralen.
Wat maakt een belettering of bestickering van een etalage of etalagebelettering zo aantrekkelijk?
Wel, het aanbrengen van belettering of stickers op een etalage of etalage is een goedkope en effectieve manier om reclame te maken voor een organisatie. Er moet namelijk niet geïnvesteerd worden in de drager, want de drager is het raam en dit is onderdeel van het gebouw. Enkel moet de boodschap op de juiste manier geconcipieerd, uitgevoerd en geplaatst worden. Eens de reclameuiting geplaatst is, is deze 24/7 zichtbaar.
En hoewel dit op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, is er toch op diverse vlakken een hoop vakmanschap vereist:
– Ontwerp: de boodschap moet op de juiste manier omgezet worden in beeldtaal, rekening houdend met de huisstijl en de situatie ter plaatse
– Uitvoering: er moet de juiste folie worden gekozen, deze moet op de juiste manier bedrukt en/of uitgesneden worden. De bedrukte en/of uitgesneden folie moet op de juiste manier aangebracht worden
Met andere woorden: een aantal disciplines komen hier samen. Om de boodschap naar te vertalen naar de reclame-uiting die op de etalage komt, is er een reclamemaker, eventueel copywriter nodig.
Om deze boodschap vorm te geven, is een graphic designer aangewezen.
De reclamemaker kiest ook de juiste folie uit de meer dan 200 soorten raamfolies die er bestaan.
De print- of plotspecialist zorgt ervoor dat de folie op de juiste manier bedrukt en/of uitgesneden wordt.
De plaatser tenslotte zorgt voor de uitvoering en plaatst de folie op de ramen.
Alle onderdelen dienen uiteraard volgens de regels van de kunst uitgevoerd te worden om tot een kwalitatief resultaat te komen. Met andere woorden, duurzame belettering op raam etalage lijkt simpel, maar is specialistenwerk.
Welke soorten raamfolies zijn er beschikbaar voor belettering en bestickering?
We maken onderscheid tussen snij- en printfolies. De snijfolies bestaan in tal van kleuren, waarbij deze in een bepaalde vorm worden uitgesneden. Deze snijfolies worden dikwijls gebruikt om tekstboodschappen weer te geven.
Bij de printfolies printen we een beeld op de folie, deze kan dan na het printen in de gewenste vorm worden uitgesneden. Op deze manier worden meestal foto’s, of combinaties van foto’s en tekst uitgevoerd.
Ook de ‘see-through’ of ‘one-way-vision’ folies verdienen de nodige aandacht: hier ziet u vanaf de buitenkant het beeld, maar kan u van binnenuit nog steeds naar buiten kijken door de folie. Door slim te printen, kan u zelfs langs de binnenkant een ander beeld zien, dan aan de buitenkant.
Tenslotte bestaan er ook nog inkijkwerende folies, warmte- en zonwerende folies, en isolerende glasfolies. Deze worden dan meestal niet bedrukt.
Wij gebruiken voor de meeste toepassingen folies van Avery Dennison en 3M.
Heeft u vragen of een bepaald project voor belettering of bestickering? Aarzel niet ons te contacteren.