De verschuiving van offline naar online marketing is al enige tijd bezig. Een bedrijf zonder website of sociale media kanalen is tegenwoordig vrijwel ondenkbaar. Hoewel online marketing één van de populairste manieren is om naam-en merkbekendheid te vergroten of producten/diensten te verkopen is het zeker niet de enige manier om dat te doen. In deze blog ontdekt u waarom offline communicatie zeker niet vergeten mag worden.
Wat is offline marketing?
Offline marketing verwijst naar alle reclame die wordt gemaakt met behulp van traditionele offline media, zoals televisieadvertenties, billboards, telemarketing, radio, pamfletten, en elke andere vorm van gedrukte media. Kortom, elke vorm van marketing die niet via het internet wordt gerealiseerd. Offline marketing is een brede term, die dient om onderscheid te kunnen maken tussen de communicatie die via het web gebeurt en die in de fysieke wereld plaatsvindt.
Offline marketing is een strategie die zorgvuldig moet worden ontwikkeld, gepland en georganiseerd. Het is niet alleen het drukken van tekst, leuke beelden of het draaien van een radiospotje. Het is een doordacht proces dat veel creativiteit vereist.
Succes met offline marketing
Offline marketing is nog steeds ontzettend effectief. Je ziet vaak door de bomen het bos niet meer door de enorme hoeveelheid aan online materiaal. Met offline marketing heb je de mogelijkheid om écht op te vallen tussen de massa. Natuurlijk kunnen veel bedrijven tegenwoordig niet meer zonder online marketing. Maar waarom niet combineren? Beide delen kunnen elkaar ook versterken.
Waarom is offline marketing nog van belang?
1) Offline doelgroep bereiken
Ondanks de groei van sociale media, zijn er nog steeds mensen die geen digitale communicatiekanalen gebruiken of hun account juist weer opzeggen. Voor veel mensen is de informatie overvloed van sociale media net een reden om selectiever te zijn in wat ze online volgen. Met offline communicatie kunt u deze mensen toch bereiken.
2) Visibiliteit en herhaling
Hoewel je met online mediakanalen diverse doelgroepen kunt bereiken, is het door overvloed aan informatie vaak moeilijk om een blijvende indruk na te laten. Een online advertentie of mailing zie je vaak éénmalig en is al snel vergeten. Bij offline marketing is herhaling een voordeel waar je op kan inspelen.
Het verspreiden van flyers, folders of het laten drukken van een print op een groot textielframe dat uw bedrijf, producten of diensten beschrijven zorgt voor meer visibiliteit. Met een bedrukt paneel of Frame-X kader aan uw gevel maakt u ook meteen duidelijk dat uw bedrijf hier actief is. Het creëert een mate van herkenbaarheid voor bezoeker en voorbijgangers. Offline communicatie zorgt ervoor dat u gezien wordt en zal uw bedrijf de nodige aandacht geven.
3) Direct contact met klanten
Persoonlijk contact is één van de belangrijkste punten om klantenrelaties op te bouwen en te onderhouden. De klant krijgt het gevoel dat ze belangrijk is. Door flyers of brochures uit te delen of op een beurs te gaan staan, kun jij rechtstreeks contact opnemen met potentiële en huidige klanten. Een persoonlijk gesprek biedt u niet alleen de mogelijkheid om te informeren of vragen te beantwoorden, maar ook om direct feedback te ontvangen.
Expo-Etcetera biedt voor uw beurzen en events diverse draagbare oplossingen die u zelf kunt opstellen zonder tools. Ontdek meer info hier.
4) Duurzaam
“Duurzaam” is een veelgebruikt argument in de offline marketing, maar is dit terecht? Door een doordachte keuze te maken met wat u net koopt, kan uw drukwerk meerdere jaren gebruikt worden. Denk zo maar aan onze draagbare beurswanden. Je kan het systeem hergebruiken en dient enkel de print te vervangen. Bovendien bestaan onze textielprints uit 100% pvc vrij materiaal en kunnen ze volledige gerecycleerd worden.
5) Jezelf onderscheiden
Door de overvloed aan informatie op diverse digitale platformen worden advertenties vaak snel weer vergeten van zodra de website verlaten wordt. Met een originele offline reclame kan je jezelf écht onderscheiden en dat zal vaak langer bij blijven. Gebruik bijvoorbeeld een een Lightbox op jouw beurs of event. Met een Lightbox zet je jouw beeld of boodschap letterlijk extra in de spotlight.
Redenen genoeg om nog te kiezen voor offline marketing. Wanneer je het combineert met online marketing, haal je het maximale rendement uit jouw budget. Hulp nodig bij het kiezen van jouw visuele communicatie? Contacteer ons via info@expo-etcetera.be.