Het einde van het jaar is alweer in zicht. Weeral een bewogen jaar met tegenslagen die we met z’n allen niet direct zagen aankomen. Maar laten we vooruit kijken! Hoe zal 2022 er uit zien? De pandemie heeft onze wereld behoorlijk door elkaar geschud en dit zal in 2022 en de volgende jaren zeker nog een invloed hebben, ook binnen de print- en designsector. In dit artikel gaan we graag in op enkele trends/coolhunts op waarvan wij denken dat ze een invloed zullen hebben op het komende jaar. Laten we allemaal dit bewogen jaar mooi afsluiten en goed geïnformeerd het nieuwe jaar in gaan. 

Coolhunt 1: Floor Graphics zijn een belangrijke tool om te informeren

Door COVID-19 moesten de maatregelen en richtlijnen die hieraan verbonden zijn, op grote schaal worden gecommuniceerd. Ondermeer bedrukte vloerbekleding, vloermatten en vloerstickers bleken hiervoor een perfect medium, en werden dan ook in grote mate gebruikt. We vermoeden dat deze communicatievorm ook in 2022 veelvuldig zal gebruikt worden. Bedrijven zullen creatief omgaan met deze tool en deze optimaal benutten, zowel binnen als buiten. Verschillende substraten worden aangeboden, voor verschillende ondergronden, met verschillende soorten lijmen, anti-slip laminaten en zo meer. U kan bij ons terecht voor advies hierover, en wij produceren ook de verschillende soorten floor graphics.

Coolhunt 2: Revolutie in “printed wall decoration”

Geprint muurdecoratie wordt hét middel om je creativiteit los te laten! Met de huidige digitale printtechnieken zijn er geen beperkingen meer in de keuze van kleuren en motieven. Door gepersonaliseerde muurdecoratie te printen, heb je bijvoorbeeld de vrijheid om decoratieve elementen uit je interieur te laten terugkomen in het muurdecoratie. Denk aan motieven die elders gebruikt worden, en die je laat terugkomen op je muren. Daarnaast is muurdecoratie ideaal voor branding. Het logo of beeldmerk kan op creatieve manier gebruikt worden, want elke uiting wordt individueel geprint. De substraten die kunnen gebruikt worden voor digitaal geprinte muurdecoratie zijn ook sterk toegenomen: zo bestaan er diverse soorten behang dat individueel kan bedrukt worden, bijvoorbeeld vliesbehang, of semi-transparant of anti-bacterieel vinyl. Of u kan opteren voor een muurkader waarin een peesdoek wordt opgespannen, waarbij u het doek dan later op een gemakkelijke manier kan vervangen. U kan zelfs kiezen om een wand echt te laten opvallen en een doek met led-licht uit te lichten, en vele andere mogelijkheden.

Inspiratie nodig voor gepersonaliseerde muurdecoratie? Contacteer ons.

 

Coolhunt 3: Duurzame materialen

Duurzaamheid is nu zeer belangrijk in de maatschappij, maar is ook voor ons sinds vele jaren een strategische topprioriteit. Sinds 2007 kozen wij voor de sublimatiemethode als printtechniek op groot formaat. Met deze methode kunnen we printen op textiel: dit textiel is veel lichter dan de alternatieven (pvc), en kan worden opgevouwen in plaats van opgerold. Dit betekent dat het veel compacter kan worden getransporteerd! Licht en compact, dus dubbele winst in het logistiek verhaal. Door de kiezen voor sublimatie is ook de keuze voor inkten op waterbasis gemaakt, en dus ook geen uitstoot van schadelijke VOC’s. We zijn er trots op reeds 15 jaar geleden deze keuze te hebben gemaakt.

In 2021 hebben we ook het materiaal waarop de roll-up banner geprint worden, vervangen door niet-pvc materiaal. Na veel onderzoek, want de kwaliteit van de banner moest minimaal dezelfde zijn: perfecte printkwaliteit, vlakhangend, niet krullend onder invloed van warmte en lichtstoppend. Vanaf april 2021 zijn dan ook al onze banner displays op niet pvc-materiaal geprint.

 

Coolhunt 4: Natuurlijk design, organische vormen

De keuze voor duurzame producten wordt steeds belangrijker, en dit gaat hand in hand met een aantal design trends.  Een aantal trends we ook zien in de interieur/styling sector, worden binnen groot formaat toegepast: tactiele elementen, waardoor er vraag is naar meer substraten met speciale textuur, om meerdere zintuigen te betrekken bij het ervaren van het marketingmateriaal en aldus de beleving intenser te maken. Of natuurlijke en organische elementen die in het grafisch design meer gebruikt worden. In 2022 vraag je je misschien niet alleen af hoe de print eruit ziet, maar ook hoe de print aanvoelt

Geniet alvast van het eindejaar, je hoort ons snel weer!

Category
Tags
Categorieën